samenwerking en communicatie.
VR-KUUB heeft als hoofddoel het bevorderen van het samenwerken tussen leerlingen.
In het Vlaams rapport ‘Samenwerkend probleemoplossend bij 15-jarigen’ (Blondeel, De Meyer, Moens & Warlop, g.d.) wordt gesteld dat samenwerken, communicatie en probleemoplossen naast kritisch denken, zelfsturing en ICT-vaardigheden, centraal staat bij de competenties van de 21ste eeuw.
Huidige VR-toepassingen spitsen zich toe op één individuele leerling en handelen over één specifieke leerinhoud. VR-KUUB ziet dit veel breder door te focussen op samenwerking en de leerlingen op een uitdagende manier te laten nadenken over educatieve probleemstellingen.
VR-KUUB traint communicatie- en organisatievaardigheden in het klaslokaal via een unieke aanpak.
Het spel brengt leerlingen op een speelse en laagdrempelige manier in aanraking met de wereld van virtual reality. VR-KUUB traint communicatie- en organisatievaardigheden in het klaslokaal via een unieke aanpak. Een speler zit gevangen in een kubus en moet ontsnappen door een oefening op te lossen. De andere spelers, die zich niet in deze VR-wereld bevinden en dus de puzzel niet kunnen zien, moeten op zoek naar antwoorden en oplossingen. Ze moeten zichzelf inschatten, coördineren en samenwerken door efficiënte communicatie.